معرفی قطعات موتور لیفتراک
معرفی قطعات موتور لیفتراک
شناخت بیشتر از هر وسیله، در استفاده صحیح و نگهداری بهتر از آن تاثیر زیادی دارد. در این میان، درباره لیفتراک نیاز به این شناخت بیشتر احساس میشود. دانستن و آگاهی درباره قطعات موتور لیفتراک در شناخت اولیه مشکلات احتمالی آن کمک میکند و باعث میشود تا هنگام بروز مشکلات مختلف، بهترین و درستترین کار را انجام دهیم. همچنین شناخت موتور لیفتراک موجب میشود تا از انجام کارهایی که به قطعات آسیب وارد میکند دوری کرده و اعمالی که طول عمر آنها را بالا میبرد در پیش بگیریم.
یکی از قسمت های مهم لیفتراک که بایستی توجه خاصی به آن داشت و به نوعی قلپ تنپنده هر لیفتراکی هست، موتور موتور لیفتراک می باشد. به همین نسبت، تعمیرات آن هزینه و دردسرهای بیشتری دارد. هرگونه اخلال در عملکرد موتور لیفتراک، میتواند باعث توقف کامل لیفتراک گردد. بنابراین شناخت کامل از آن امری ضروری به نظر میرسد و این شناخت حاصل نمیشود مگر اینکه تمامی قطعات آن را بشناسیم.
قطعات موتور لیفتراک
موتور لیفتراک را میتوان از شگفت انگیزترین اختراعات بشر دانست. اختراعی که بیشک عملیات باربری و جابجایی اجسام سنگین را تحول اساسی مواجه کرد. هرچه بیشتر درباره این مجموعه منظم و پیچیده بدانیم به شگفتی آن بیشتر پی میبریم. موتور لیفتراک انواع مختلفی دارد اما قطعات اصلی در تمام آنها مشترک است. قطعاتی که عملکرد صحیح همه آنها در کنار هم به راندمان کامل موتور منجر میشود، اما کوچکترین مشکل در کار هر کدام میتواند قطعات دیگر را نیز دچار معضلاتی کند و آسیب به هریک موجب آسیب به باقی قطعات شود.
بلوک سیلندر
اصلیترین بخش موتور ماشین همان بدنه یا تنه اصلی موتور است که آن را اصطلاحا آن را بلوک سیلندر مینامند. این قطعه که از بخشهای اصلی موتور محسوب میشود، نقش فونداسیون موتورهای احتراق داخلی را بازی میکند. چرا که سیلندرها، سرسیلندر، پیستون، شاتون، کارتل، رینگ و میللنگ را در خود جای میدهد. از آنجا که عمل جرقهزنی و احتراق درون این بلوک انجام میشود باید مقاومت دمایی بالایی داشته باشد. بنابراین آن را از ریختهگری آلیاژی مانند آلومینیوم یا چدن میسازند.
لازم است در ساخت و ریختهگری بلوک موتور به دلیل اهمیت بالای آن دقت فراوانی صورت گیرد. بلوک علاوه بر گرما باید در برابر سرما نیز مقاومت لازم را داشته باشد و همچنین تغییرات دمایی ناگهانی و شدید را نیز تحمل کند. نکته مثبت در مودر بلوک سیلندر، استهلاک پایین این قطعه به دلیل مقاومت آن است.
سیلندر
فضای استوانهای درون بلوک سیلندر است که فضای حرکت پیستون را فراهم میکند. سیلندر هسته مرکزی موتور لیفتراک محسوب میشود. جنس دیواره سیلندر برحسب جنس بلوک سیلندر آلومینیومی یا چدنی است. سیلندرها تعداد و آرایشهای مختلفی در موتورهای گوناگون دارند و همین نحوه چیدمان آنها کنار هم نوع موتور را مشخص میکند.
سرسیلندر
همانطور که از نامش مشخص است دقیقا در بالای سیلندرها قرار دارد. این قطعه آلومینیومی بالای بلوک سیلندر قرار میگیرد و اتاقک احتراق، شمعها و سوپاپهای دود و هوا را در خود جای میدهد. بخاری آب و روغن هم که وظیفه خنک کردن اتاقک احتراق را برعهده دارند در این قطعه تعبیه شدهاند. میل سوپاپ و منیفولد گاز و هوا هم در این قطعه جاسازی میشوند. بنابراین سرسیلندر لیفتراک از اهمیت بسیاری در موتور برخوردار است.
واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر لیفتراک نیز اهمیت ویژهی خود را دارد. وظیفه آن عایقبندی سرسیلندر و بلوک سیلندر و اتصالات این دو است تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه موتور شود. همچنین از مخلوط شدن آب و روغن درون اتاقک احتراق نیز جلوگیری میکند. در نتیجه نیاز است که از متریالی با کیفیت مناسب برای وظیفهای که بر عهده دارد ساخته شود. این قطعه از فولاد نسوز و با کیفیت است که با دقت و ظرافت خاصی ساخته میشود. البته که با وجود کیفیت ساخت و متریال، به دلیل جلوگیری از آسیبهای احتمالی به بلوک سیلندر و قطعات دیگر موتور ماشین، لازم است واشر سرسیلندر در دورههای زمانی مشخص تعویض شود.
بوش سیلندر
این قطعه استوانهای فولادی یا چدنی، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای حرکت پیستون درون سیلندر قرار میگیرد. بوش سیلندر در ناحیهای که با رینگهای پیستون در تماس است دچار سایش میشود و ممکن از بعد از گذشت زمان نیاز به تعویض داشته باشد.
واتر پمپ
واترپمپ لیفتراک که پولی پمپ آب نیز نامیده میشود جزوی از سیستم خنککننده لیفتراک بوده و وظیفه تنظیم دمای موتور به وسیله جریان مداوم آب و ضد یخ یا ضد جوش را بر عهده دارد. در حقیقت این قطعه آب را بین رادیاتور لیفتراک و بلوک سیلندر به گردش درمیآورد. این کار در زمانی که موتور در حرکت است و دمای آن در اثر احتراق مداوم بسیار بالا رفته، مانع از جوش آوردن آن میشود و هنگام سرد بودن موتور، کمک میکند تا دمای آن هرچه سریعتر به گرمای مورد نظر برسد. درصورت کار کردن موتور با دمای پایین، اصطکاک قطعات بیشتر شده و دچار فرسودگی زود هنگام میشوند.
واتر پمپ لیفتراک، مایعات گرم خارج شده از بلوک موتور را به رادیاتور بازمیگرداند تا در آنجا مجدد به دمالی مناسب برسند و بار دیگر توسط واتر پمپ مورد استفاده قرار بگیرند. واتر پمپ نیروی کار خود را از طریق میللنگ و با واسطه تسمه تایم دریافت میکند.
پیستون
پیستون لیفتراک بخش متحرک درون سیلندر می باشد. حرکت بالا به پایین پیستون عمل جرقهزنی و احتراق را تکمیل کرده، موجب انبساط گازهای ناشی از احتراق میشود. در حقیقت چهار مرحله موتورهای احتراق داخلی با توجه به حرکت همین پیستون صورت میگیرد. پیستون انرژی حاصل از احتراق گازهای منبسط شده درون سیلندر را توسط شاتون لیفتراک به میللنگ منتقل میکند. متریال به کار رفته برای ساخت این قطعه معمولا چدن یا فولاد ریختهگری یا آلومینیوم است که نمونه آلومینیومی، بازده موتور را به دلیل وزن کم و پایین آوردن توازن وزنی آن بالاتر برده و شتاب موتور را نیز افزایش میدهد. همچنین این نوع پیستونها از انتقال حرارت بهتری هم برخوردار هستند.
میللنگ
میل لنگ لیفتراک حرکت خطی پیستون را تبدیل به حرکت چرخشی(دورانی) میکند. در واقع نیروی حاصل از حرکت رفت و برگشت پیستونها قادر به چرخش درآوردن چرخها نیست، بلکه این حرکت دورانی میل لنگ است که چرخها را به حرکت درمیآورد. میل لنگ توسط یاتاقان بر بلوک سیلندر سوار میشود. میل لنگ همچنین نیروی لازم برای چرخش دینام لیفتراک، پمپ هیدرولیک فرمان، پمپ روغن و واتر پمپ را تامین میکند که توسط تسمه، میل سوپاپ یا دنده میل بادامک به آنها منتقل میشود. اگر روغن کافی به یاتاقان نرسد، میل لنگ خشک کار میکند و دچار آسیب خواهد شد. این آسیب را به اصطلاح یاتاقان زدن میگویند.
کارتر
کارتر به محفظهای گفته میشود که میللنگ در آن قرار دارد. این قطعه که در میان تعمیرکاران به کارتل هم معروف است بزرگترین محفظه درون موتور را تشکیل میدهد و از میللنگ و شاتون محافظت میکند. کف کارتر مخزنی قرار دارد که روغن داغ خارج شده از موتور درون آن جمع شده و برای بازگشت به موتور خنک میشود. پمپ روغن نیز درون این محفظه قرار دارد که روغن موتور را به سمت میللنگ و دیگر قسمتهای موتور پمپ میکند.
سوپاپ
این قطعه به دو دسته سوپاپهای ورودی (هوا) و سوپاپهای خروجی (دود) تقسیم میشود که کانالهای هوا و دود را از محفظه احتراق جدا میکنند. گاهی روی واشر سر سیلندر و گاهی روی بلوک سیلندر قرار میگیرد و وظیفه کنترل ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر و همچنین خروج گازهای ناشی از احتراق را از درون آنها به عهده دارد. سوپاپ نیز از آلیاژهای مقاوم به گرما ساخته میشود. بدون روغن کار کردن سوپاپ موجب بالارفتن استهلاک آن میشود. زمانبندی حرکت سوپاپها توسط تسمه تایم و سپس میلبادامک (میل سوپاپ) انجام میشود.
میل سوپاپ یا میل بادامک
باز و بسته شدن سوپاپهای موتور ماشین توسط میل بادامکها انجام میشود. میل سوپاپ لیفتراک توسط بادامکهایی که به ورودی سوپاپها متصل هستند باز و بسته شدن آنها را کنترل میکند. زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپها نیز بر عهدهی میل بادامک ها است. تنظیم این زمان بندی با اتصالی که توسط تسمهتایم بین میل بادامک و میل لنگ برقرار شده است صورت میگیرد.
شمع
عمل جرقهزنی برای ایجاد احتراق درون سیلندرها توسط شمع لیفتراک صورت میگیرد. این جرقه از برقی که با حرکت تناوبی دلکو لیفتراک یا به وسیله کویل به شمع رسیده است ایجاد میشود. شمعها معمولا روی سرسیلندر لیفتراک قرار میگیرند. شمعها از عایقی از جنس چینی، الکترود و واشر تشکیل میشوند. عموما لیفتراک سازان برای هر سیلندر یک شمع به کار میبرند.
در بین اینها، شمعهای پلاتینیومی و ایریدیومی استهلاک کمتر و عملکرد بهتری دارند. تحلیل رفتن شمعها و بد کار کردن آنها که به مرور زمان اتفاق میافتد موجب نقص در احتراق میشود در نتیجه یا موتور روشن نمیشود یا به سختی روشن خواهد شد. همچنین از کار افتادن یک شمع موجب بد کار کردن موتور میشود هرچند موتور روشن شود.
تسمه تایم
این قطعه حیاتی زمانبندی حرکت سوپاپها را کنترل میکند و گاهی با چرخ دنده یا زنجیرتایم جایگزین میشود. تسمه تایم که از جنس لاستیک و دندانه دار طراحی شده به میللنگ و میل بادامک متصل است و این دو را همزمان با هم حرکت میدهد. تسمه تایم همچنین پمپ آب و پمپ روغن را نیز به حرکت در میآورد.
فلایویل
از دیگر قطعات موتور لیفتراک فلایویل است. فلایویل لیفتراک یا چرخ طیار قطعهای بشقابی شکل و سنگین است که وظیفه انتقال نیرو به گیربکس را بر عهده دارد. فلایویل لیفتراک این کار را به وسیله دیسک و صفحه که روی آن نصب است انجام میدهد. همچنین نیروی دریافتی از میل لنگ را ذخیره میکند تا در زمانهای افت فشار موتور از آن استفاده کند. این قطعه توسط پیچ و مهرههای مخصوص خود به میللنگ وصل میشود. اطراف فلایویل، دنده دنده است که این حالت موجب درگیری دنده استارت لیفتراک با موتور میشود. در لیفتراک های انژکتوری، سنسور دور موتور نیز روی این قطعه نصب است و اطلاعات مربوط به این بخش توسط آن به ECU یا همان کامپیوتر میرسد. فلایویل در دو نوع تک جرمی و دو جرمی تولید میشود.
شاتون
این قطعه اهرمی شکل، موظف به برقراری اتصال میللنگ و پیستون و تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی میللنگ است. یاتاقان میللنگ بین این دو قرار دارد و مانع ایجاد اصطکاک بین آنها میشود. در صورت سایش میللنگ و شاتون روی هم لیفتراک یاتاقان میزند. متریال این قطعه از جنس فولاد آلیاژی یا فولاد سخت است تا مقاومت لازم را در برابر ضربههای احتراقی پیستون داشته باشد. شاتون لیفتراک دارای دو سر با اندازههای متفاوت و یک ساقه که این دو سر را به هم وصل میکند است. سر بزرگ شاتون به میل لنگ و سر کوچکش به پیستون متصل میشود. اجزای اصلی شاتون عبارتند از؛
- گژنپین یا انگشتی (میلهای تو خالی برای اتصال شاتون به پیستون)
- پیچ و مهرههای اتصال
- بوش شاتون
- یاتاقان یا بلبرینگ شاتون
- واشر شاتون
فنر سوپاپ
این قطعه به ثبات سوپاپ در جای خود کمک میکند. در واقع در صورتی که سطح مقطع سوپاپ در جای خود محکم نباشد احتمال نشت مایعات در زمان احتراق یا تراکم بالا میرود. این فنر با محکم کردن سوپاپ در جای خود احتمال این نشت را تا حد امکان از بین میبرد.
رینگ پیستون
این رینگ که به تعداد پیستونها مورد استفاده قرار میگیرند، حلقههای چدنی بسیار مقاومی در برابر حرارت، اما با قابلیت انعطافپذیری هستند که عمل عایقبندی پیستونها را هنگام حرکت درون سیلندرها انجام میدهند. رینگ پیستون لیفتراک روی پیستون قرار گرفته و اتصال آنها به وسیله بستهایی حلقهای صورت میگیرد.
پمپ روغن
رسیدن روغن به قسمتهای مختلف موتور لیفتراک برای جلوگیری از سایش و اصطکاک قطعات آن می باشد. بنابراین وجود پمپ روغن که آن را به قسمتهای مختلف برساند برای عملکرد بیاشکال و کاهش استهلاک موتور لیفتراک بسیار الزامی است. پمپ روغن یا اویل پمپ لیفتراک نیروی لازم برای کار را از میللنگ تامین میکند. این نیرو توسط تسمهتایم یا زنجیر تایم به آن منتقل میشود. این پمپ در مدار روغن کاری که مسیری معین به سمت قطعات مختلف موتور لیفتراک است، روغن را به آنها میرساند. پمپ روغن درون کارتر قرار دارد.
موتور استارت
استارت لیفتراک موتوری الکتریکی است که موتور لیفتراک به وسیله آن شروع به کار میکند. استارت که در بخش انتهایی موتور لیفتراک سوار میشود، شروع به کار موتور را با درگیر کردن چرخدنده خود و چرخدندههای روی فلایویل فعال میکند. این موتور الکتریکی قدرتمند از قطعات زیر تشکیل شده است.
- آرمیچر
- زغال
- بالشتک
- دنده استارت
- اتوماتیک استارت
فروش قطعات لیفتراک
اکثر شرکت ها و یا کارخانجاتی که قطعات و لوازم یدکی لیفتراک را بدون در نظر گرفتن منبع تامین کننده قطعه، خریداری نموده اند، بیشتر وقت ها موفق به خرید قطعات لیفتراک با کیفیت نشده اند و همین امر باعث مستعمل شدن سریع قطعه مورد نظر و یا آسیب به قسمت های دیگر لیفتراک شده است. برای اجتناب از این امر، دارندگان لیفتراک بایستی لوازم و قطعات یدکی خود را از تامین کنندگان معتبر و نام آشنا خریداری نمایند تا علاوه بر خرید قطعه با کیفیت و اورجینال از ضمانت و خدمات پس از فروش نیز برخوردار گردند.
شرکت آذران پیشرو صنعت با حذف واسطه های موجود و عرضه کالا و ارائه محصولات با شرایط مناسب از جمله قیمت های رقابتی در حوزه های کاری تجهیزات انبارداری با رعایت استاندارد های مربوطه می باشد. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات ماشین آلات صنعتی از جمله قطعات لیفتراک را تامین نماید.
خرید بدون واسطه قطعات لیفتراک این امتیاز را برای خریداران این نوع محصولات فراهم مینماید تا علاوه بر پرداخت هزینه های پایین تر قطعات اورجینال را برای دستگاه خود خریداری نمایند که این مسئله در دراز مدت باعث کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری لیفتراک می شود.
از جمله قطعات لیفتراک که در این شرکت عرضه می گردد می توان به لوازم مصرفی برند های معتبر جهانی از قبیل: لوازم موتوری، لوازم گیربکس ،انواع فیلتر لیفتراک، واشر ها و کاسه نمد های اصلی، شیلنگ ها و اتصالات هیدرولیک، انواع لاستیک و الحاقی ، شاخک ها، انواع باطری لیفتراک، شارژر و انواع بلبرینگ اشاره نمود.
- ۰۲/۰۴/۲۷