هایپرصنعت

تامین قطعات و خدمات پس از فروش لیفتراک

هایپرصنعت

تامین قطعات و خدمات پس از فروش لیفتراک

هایپرصنعت

شرکت هایپرصنعت (HyperSanat) با سالها تجربه در زمینه ی تهیه و توزیع و تامین قطعات انواع لیفتراک از جمله :

لیفتراک کوماتسو KOMATSU ژاپن

لیفتراک تویوتا TOYOTA ژاپن

لیفتراک هیوندا HYUNDAI کره جنوبی

لیفتراک دوو DAEWOO کره جنوبی

لیفتراک لینده LINDE آلمان

لیفتراک هایستر HYSTER

لیفتراک یونگ هاینریش JUNGHEINRICH آلمان

لیفت تراک سهند فیات او ام FIAT – OM ایتالیا

لیفتراک نیسان NISSAN ژاپن

و ....

از فعالترین فروشگاهها می باشد و در این راستا قطعات و لوازم یدکی اورجینال انواع لیفتراک با تضمین کیفیت تحویل مشتریان خود داده است. با توجه به اینکه کیفیت برتر باعث افزایش بهره وری و سهم فروش در بازار به صورت دراز مدت و پایدار و هم چنین بقاء و موفقیت یک فروشگاه می شود لذا محصولات ارائه شده دارای بهترین کیفیت می باشد که این شرکت با این رویه توانسته است نظر مشتریان خود را جلب نماید.

۶ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آموزش رانندگی با لیفتراک

آموزش رانندگی با لیفتراک

لیفتراک را می توان بعنوان یکی از مهم‌ترین ماشین آلات صنعت جابجایی مواد دانست که در انبارداری کاربرد فراوانی دارد. لیفتراک به‌منظور جابه‌جایی بار و تخلیه و بارگیری و حمل‌ونقل بار و پالت در وزن ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌شود.

تنها افرادی مجاز به استفاده از لیفتراک می باشند که گواهی‌نامه آن را دریافت کرده باشند، بنابراین، بدون کسب گواهی‌نامه و عدم توجه به نکات ایمنی استفاده از لیفتراک توصیه نمی شود.

نکات مهم کار با لیفتراک

از مهمترین نکاتی که در حین استفاده از لیفتراک باید به آن توجه داشت رعایت نکاتی است که  افزایش طول عمر دستگاه و حفظ جان اپراتور را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می شود مواردی که در زیر به آن اشاره می شود را در حین کار با لیفتراک در نظر داشته باشید.

استفاده از لباس کار مناسب

از جمله مهم‌ترین نکات پیش‌ از آموزش کار با لیفتراک این است که اپراتور باید از لباس کار مناسبی استفاده کند. همچنین استفاده از کفش ایمنی و کلاه ایمنی نیز کاملا ضروری است. سایز لباس باید به‌گونه‌ای باشد که باعث آزار و اذیت راننده نشود و تسلط کافی را بر روی ابزارهای کنترلی درون کابین لیفتراک داشته باشد.

تست ترمز لیفتراک

ازجمله مواردی که قبل از استفاده و هنگام رانندگی لیفتراک باید به آن توجه نمود، تست و بررسی سیستم ترمز لیفتراک است. بنابراین پیش‌ از کار با لیفتراک و حمل بار باید از سلامت و صحت لیفتراک اطمینان حاصل کنید.

بررسی چراغ‌ ها و بوق

اپراتور بایستی پیش‌ از شروع کار با لیفتراک بررسی سیستم های ایمنی و هشدار لیفتراک را همچون چراغ، بوق دنده عقب، پروژکتور و بوق بپردازد. اگر چراغ‌ها، راهنماها و بوق بدون ایراد شروع به کار کردند، راننده می‌تواند کار با لیفتراک را آغاز کند.

نظافت کابین لیفتراک

درصورتی‌که هنگام کار با لیفتراک، اتاقک این دستگاه را زباله و اشیا اضافی پر کرده باشد، ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به راننده یا اطرافیان وارد شود.

گاهی اوقات به دلیل اشیا اضافی در کابین، اپراتور فضای خالی برای جابه‌جایی خود نداشته و در نهایت کنترل دستگاه با مشکل مواجه می‌شود. عدم نظافت اتاق اپراتور و نداشتن کنترل بر روی دستگاه ممکن است جان راننده یا اطرافیان را با خطر مواجه کند. بنابراین تمیز نگه‌داشتن اتاقک اپراتور یکی از مهم‌ترین نکات هنگام کار با لیفتراک محسوب می‌شود.

بررسی لاستیک های لیفتراک

اپراتور پیش‌ از کار با لیفتراک باید از سلامت لاستیک ها و استاندارد بودن آن‌ها اطمینان کسب کند. اگر لاستیک های لیفتراک دچار مشکل یا ایرادی باشند ممکن است باعث ایجاد مشکل در پروسه تخلیه و بارگیری شوند؛ چراکه بی‌توجهی به تایرها منجر به ترکیدن ناگهانی لاستیک‌ها و آسیب لیفتراک می‌شود.

بررسی دقیق محیط مقصد

به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و ایمنی لیفتراک راننده باید محیط مقصد را به‌خوبی بررسی و موارد لازم را ارزیابی کند. در فضاها و مکان‌هایی که لیفتراک در آن رفت‌وآمد دارد، باید بهترین شرایط مهیا شود تا جابه‌جایی دستگاه با سهولت انجام گیرد.

بررسی روغن موتور لیفتراک

توجه کنید که روغن لیفتراک باید به‌صورت دوره‌های منظم تعویض شود. تنظیم نبودن روغن موتور لیفتراک ممکن است دستگاه را با خطرهای زیادی مواجه کند. بنابراین یک راننده حرفه‌ای باید در بخش روغن موتور بررسی‌های لازم به عمل آورد؛ چراکه باعث افزایش طول عمر لیفتراک خواهد شد.

نحوه صحیح بارگیری با لیفتراک

همان‌طور که گفته شد پیش‌ از کار با لیفتراک باید به موارد بخصوصی همچون استفاده اپراتور از لباس کار، تست ترمز، بررسی تایرها و… توجه شود؛ اما رعایت نکات ضروری هنگام بارگیری لیفتراک نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ادامه با برخی از نکات مهم هنگام بارگیری لیفتراک در انبار آشنا خواهید شد.

بارگیری بارها

برای هر لیفتراککی حداکثر میزان ظرفیت بار به عنوان تناژ لیفتراک تعیین‌ شده است. بنابراین این دستگاه نباید بیشتر از مقدار ظرفیت خود بارگیری کند. بار موردنظر بایستی روی شاخک لیفتراک به‌صورت متعادل قرار گیرد تا ایمنی بار حفظ شود. اگر از یک شاخک به‌تنهایی برای بارگیری استفاده گردد، ممکن است تعادل بار ازبین‌رفته و باعث ایجاد خطراتی حین حمل و جابجایی بار گردد.

توجه به دید راننده

بعضا به دلیل حجم و ابعاد بیش‌ از اندازه بار، دید راننده نسبت به روبه‌رو گرفته می‌شود. در چنین مواقعی توصیه می‌شود که راننده، لیفتراک را از عقب هدایت کند. اگر دید راننده بسته شده‌ است، در محل کار با دستگاه باید نور کافی وجود داشته باشد و اپراتور نیز باید با سرعت مناسب و احتیاط لازم رانندگی نماید.

برقراری شرایط ثبات

به‌منظور تعادل بهتر هنگام کار با لیفتراک توصیه می‌شود دکل لیفتراک را به داخل خم کنید و شاخک‌ها را به زمین نزدیک نمایید. فراموش نکنید که کنترل لیفتراک بدون بار در مقایسه با لیفتراک با بار دشوارتر است. برای برقراری شرایط ثبات و پایداری به‌کارگیری دقت کافی هنگام رانندگی با لیفتراک و حمل بار توصیه می‌شود.

مهم‌ترین نکات حین رانندگی با لیفتراک

اگرچه اپراتور باید پیش‌ از رانندگی با لیفتراک دستگاه را از لحاظ ایمنی بررسی و با دقت چک کند؛ اما توجه به برخی نکات حین رانندگی با این دستگاه نیز باعث حفاظت جانی و مالی افراد حاضر در محل می‌شوند. برخی از مهم‌ترین نکات حین رانندگی با لیفتراک به شرح زیر است.

عدم رد شدن از موانع

درصورتی‌که روی زمین چوب یا مواد لغزنده‌ای ریخته شده باشد، باید هنگام رانندگی با لیفتراک به آن دقت لازم را داشت و دستگاه را کنترل نمود. اپراتور هرگز نباید از موانعی این‌چنینی عبور کند؛ چراکه موجب صدمه به دستگاه و بار یا حتی آسیب جانی می‌شود.

توجه به‌ سرعت مجاز

برای حفظ امنیت بار و دستگاه، اپراتور لیفتراک باید دستگاه را با سرعت مجاز هدایت کند تا آسیب جانی یا مالی به کسی وارد نشود. هنگام استفاده از دستگاه باید در مواقع دور زدن یا سر پیچ‌ها، دستگاه را به‌خوبی کنترل نمود و از تغییر مسیر ناگهانی اجتناب کرد؛ چراکه باعث واژگونی ناگهانی لیفتراک و آسیب به دستگاه و لاستیک‌های آن می‌شود.

چگونه از لیفتراک نگهداری کنیم؟

برای افزایش طول عمر مفید لیفتراک و عدم آسیب جانی و مالی توصیه می‌شود برخی از نکات ضروری نگهداری لیفتراک را بادقت بررسی و به آن‌ها عمل کنید. در ادامه مهم‌ترین نکات نگهداری از لیفتراک را بررسی کرده‌ایم.

  • اپراتور باید پس‌ از ورود به کابین بوق، راهنماها، چراغ‌ها و لیورها را با دقت بررسی و چک کند.
  • مرحله دوم با استارت زدن لیفتراک و روشن کردن آن آغاز می‌شود.
  • اگر لیور اول را به سمت عقب بکشید، دکل بالا رفته و اگر آن را به جلو هل دهید، با کاهش ارتفاع دکل مواجه می‌شوید؛ بنابراین لیور اول به تنظیم ارتفاع دکل می‌پردازد.
  • با استفاده از لیور دوم می‌توانید 45 درجه دکل را به سمت جلو یا عقب تنظیم نمایید.
  • از طریق لیور بعدی نیز می‌توانید به‌منظور تنظیم عرض شاخک به چپ یا راست استفاده کنید.
  • هنگام آموزش کار با لیفتراک ابتدا باید به‌صورت آزمایشی و بدون حمل بار شیوه کارکردن با دستگاه را یاد بگیرید. استفاده از مواردی همچون ویدیوهای آموزشی در ارتباط با دور زدن، چرخاندن فرمان و کارکردن با لیفتراک بسیار مفید محسوب می‌شوند.
  • اگر از دنده عقب استفاده می‌کنید، مراقب باشید که شاخک‌های جلو به‌جایی گیر نکنند و به انبار یا بارها آسیب وارد نشود.
  • هنگام برداشتن بار به‌آرامی و دقت عمل کنید تا شاخک‌ها درجای مناسب خود قرار گیرند. همچنین با زدن بوق همکاران خود را متوجه حرکت لیفتراک کنید.
  • سعی کنید هنگام حرکت لیفتراک شاخه‌ها را نزدیک زمین نگه دارید تا آسیب بار وارد نشود.
  • به‌منظور تخلیه بار شاخک را با قفس تنظیم نمایید و پس‌ از تعیین موقعیت ارتفاع دکل و با سطح زمین کاهش دهید.
  • پس‌ از پایان کار خود انتها دکل و زاویه آن را به شکل اولیه برگردانده و دستگاه را خاموش کنید.
  • هایپرصنعت هایپرصنعت
  • ۰
  • ۰

علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک

علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک

[caption id="attachment_18329" align="aligncenter" width="1040"]علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک علائم سوختن و خرابی واشر سر سیلندر لیفتراک[/caption]

یکی از قطعات مهم در لیفتراک، واشر سر سیلندر است که جنس آن از آلیاژ های فولادی و مقاوم در برابر حرارت، ضربات و فشار زیاد می باشد. این قطعه برای عایق بندی موتور لیفتراک و سر سیلندر به کار می رود.

واشر سر سیلندر همانند سایر قطعات ممکن است معیوب یا دچار سوختن شود که در ادامه با علائم سوختن واشر سر سیلندر بیشتر آشنا خواهیم شد. سوختن واشر سر سیلندر علائم مختلفی دارد که این علائم ممکن است از وارد شدن ضربه یا خراب شدن این قطعه به وجود بیاید، واشر سر سیلندر لیفتراک وظیفه آب بندی آب و روغن را میان این دو قطعه انجام می دهد، یکی از رایج ترین مشکلات لیفتراک همین خرابی واشر است. در این مقاله قصد داریم تا 10 مورد از مهم ترین عواملی که باعث سوختن واشر سرسیلندر می شود را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر یک جز پیچیده با تکنولوژی پیشرفته است که اساساً برای دور نگه داشتن محیط‌های مختلف مانند آب و روغن در موتور و همچنین تهیه یک مهر و موم خارجی طراحی شده است. یکی از ملزومات موتور واشر سرسیلندر می‌باشد.

واشر سرسیلندر یک جز مهم در موتور است که باید بتواند با تقاضای بیشتر موتورهای مدرن سازگار باشد. سیستم های مهر و موم مدرن با عملکرد بالا کاملاً قابل اعتماد هستند.

چه چیزی فرسودگی واشر سرسیلندر را تهدید می‌کند؟

خرابی یک واشر سرسیلندر پدیده نسبتاً ناخوشایند و خطرناکی است. حتی یک سوراخ کوچک یا ترک می‌تواند منجر به عواقب تعمیرات اساسی موتور شود. این امر به دلیل از بین رفتن کیفیت روغن کاری روغن اتفاق خواهد افتاد، زیرا با مایع خنک کننده رقیق می‌شود. و این به سرعت منجر به سایش زودرس گروه سیلندر و پیستون می‌شود.

واشر سرسیلندر از چه ساخته شده است؟

اگر سایر اجزای دستگاه از واشرهای ساخته شده از مقوا یا لاستیک مخصوص استفاده کنند، سر آن از محصولی ساخته می‌شود که از مواد مخصوص ساخته شده و دارای شکل پیچیده‌ای است. مواد باید به اندازه کافی محکم و مقاوم در برابر حرارت باشد. امروزه می‌توان کلیه واشرها را به دو گروه بزرگ غیر فلزی و فلزی تقسیم کرد.

دو نوع آزبست و بدون آزبست وجود دارد. در حالت اول، واشر از مواد ورق ساخته شده است. علاوه بر این، تمام دهانه‌ها (برای استوانه‌ها و اتصال دهنده‌ها) در امتداد لبه برش با حلقه‌های فلزی تقویت شده. واشرهای ساخته شده از لاستیک فشرده با افزودن پودر گرافیت و الیاف آزبست نیز تولید می‌شوند. در حالت بدون آزبست، مواد مصنوعی و لاستیک، در دمای بالا فشار داده می‌شوند. این واشرها اندکی گران‌تر از موارد فوق هستند، اما مقاومت در برابر سایش را افزایش داده‌اند.

  • فلزی

واشر‌های سر سیلندر فلزی را می‌توان رایج ترین واشرها در نظر گرفت. مواد تولیدی آنها ورق مس است که گزینه‌ای گران قیمتی می‌باشد و یا از ورق نازک برای تولید آنها استفاده می‌کنند. برای دستیابی به آب بندی بهتر، مناطق تماس با صفحه‌های سرسیلندر و بلوک سیلندر با ترکیب لاستیک مخصوص پوشانده می‌شوند. عمر واشرهای فلزی در مقایسه با آزبست بیش‌تر است.

دلایل خرابی واشر

در بیش‌تر مواقع، این عملکرد مداوم واشرها باعث گرم شدن بیش از حد موتور و تغییر شکل واشر (گاهی شکستن) می‌شود. دلایل دیگری نیز وجود دارد که شایان ذکر است:

  • کیفیت سوخت نامناسب
  • فشرده سازی بیش از حد مخلوط
  • تنظیم نادرست سیستم اشتعال (شمع‌ها تعداد درخشش اشتباه دارند)
  • سفت شدن پیچ و مهره‌های ثابت کننده.

اگر واشر سرسیلندر بسوزد چه اتفاقی می‌افتد ؟

اگر واشر سرسیلندر از بی‌دقتی و بی‌احتیاطی شما بسوزد با علائمی به شرح زیر روبه رو می‌شوید که عبارت است از :

  • جوش آمدن لیفتراک
  • تغیر رنگ روغن موتور به رنگ شیری
  • مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور
  • عملکرد بد موتور
  • در زمانی کوتاه بروز حرارت بسیار زیاد موتور
  • روشن شدن چراغ چک
  • خرابی پمپ روغن

عوامل سوختن واشر موتور

به چند دلیل بسیار مهم واشر موتور می‌سوزد که عبارت است از :

  • کمبود آب در رادیاتور
  • پیچیده شدن شیلنگ ورودی و خروجی آب
  • بسته شدن مجرای آب در موتور
  • ایراد در ترموستات
  • خراب بودن واترپمپ
  • تولید حرارت بسیار زیاد موتور به علت گاز دادن‌های شدید و طولانی مدت در حالت ساکن و درجا

ضرر رعایت نکردن نکات فنی:

موارد زیر را که اگر هنگام تعمیر سرسیلندر رعایت نکنید. مشکل‌ ساز خواهد شد :

پیچ‌ های سرسیلندر را سفت یا شل ببندین، یعنی اگر پیچ‌ ها خیلی سفت شود امکان بریدن هست و به سرسیلندر آسیب می‌رساند. اگر پیچ‌ ها شل بسته شود براثر حرارت زیاد سرسیلندر تاب بر می‌دارد. در این صورت سیلندر را باید به تراشکاری ببرید. اگر آسیب کمتر باشد تراش می‌شود.البته اگر آسیب زیاد باشد باید یک سر سیلندر جدید بخرید.

عدم استفاده مناسب از چسب مزدا و یا چسب آب‌ بندی سرسیلندر هم می‌ تواند برای شما مشکل ساز باشد.

در هر صورت با وجود  بروز مشکلات حتما به مکانیکی بروید و لیفتراک خود را برای تعمیر درست در اختیار مکانیک‌ های باتجربه قرار دهید و در وقت و هزینه خودتان صرفه‌جویی کنید.

 

علائم سوختن واشر سر سیلندر لیفتراک

علائم زیر می تواند نشانه سوختگی این قطعه در لیفتراک شما باشد، بنابر این با بررسی و آب بندی منافذ این قطعه از سوختن آن جلوگیری نمایید.

1. مشاهده حباب هایی روی سطح آب رادیاتور یا اصلاحا کف کردن آب رادیاتور

بروز این حباب هایی که از چرخش آب در رادیاتور لیفتراک یا عوامل دیگر مانند آسیب دیدن واشر سرسیلندر بین محفظه سیلندر و حفره آب به وجود می آید باعث خوردگی لایه خارجی سیلندر می شود و علائمی بر سوختن واشر می باشد، همچنین این حباب ها باعث کم شدن راندمان سیستم خنک کننده به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت می شود. زمانیکه دمای آب رادیاتور بالا می رود این حباب ها علتی بر سر ریز شدن این آب می شود.

2. تغییر رنگ روغن پیشرانه یا همان روغن موتور لیفتراک

زمانیکه دمای موتور بالا است، با بیرون کشیدن گیج روغن می توانید متوجه تغییر رنگ روغن لیفتراک که به رنگ شیری تغییر حالت می دهد شوید. این وضعیت در حالت عادی وجود ندارد و تنها زمانیکه واشر سر سیلندر شما سوخته باشد و این آب به داخل روغن راه پیدا کرده باشد پدید می آید. نشت این روغن و آب از محل اتصال سرسیلندر شما را متوجه سوختن واشر سرسیلندر خواهد کرد.

3. بد کار کردن یا درست کار نکردن موتور لیفتراک

با سوختن واشر سرسیلندر لیفتراک راندمان موتور به دلیل آب بندی نشدن و جلوگیری از این فرایند بین سر سیلندر و سیلندر، افت پیدا می کند و این آب بندی نشدن باعث ورود روغن یا آب به داخل سیلندر می شود.

4. افزایش بیش از حد دمای موتور لیفتراک

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که دمای موتور لیفتراک به شدت بالا رفته باشد به حدی که به نقطه جوش رسیده باشد، یکی از علائم این افزایش دما سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را تعویض کنید. رانندگی طولانی مدت باعث افزایش دمای موتور و داغ کردن آن می شود که باعث سوختگی واشر می شود. بالا رفتن دما باعث بالا رفتن آمپر می شود و این دلیلی بر کمبود آب لازم در رادیاتور است.

همچنین باید توجه داشته باشید که با بروز مشکل در هر قسمت از قطعات سیستم خنک کننده مانند فن خنک کننده و یا رادیاتور باعث افزایش دمای موتور (پیشرانه) و در نتیجه آسیب دیدن واشر سرسیلندر می شود.

5. خروج دود سفید از اگزوز لیفتراک

خروج گاز سفید یا آبی رنگ از اگزوز لیفتراک یکی از علائم سوختگی واشر سرسیلندر می باشد، این دود نشانه وجود آب در محفظه احتراق است، این دود زمانیکه شما لیفتراک را روشن می کنید می توانید ببینید و با بررسی خروجی اگزوز زمانیکه موتور خاموش بوده و پس از مدتی آن را روشن می کنید یا اصطلاحا استارت می زنید متوجه سالم یا خراب بودن واشر می شوید.

6. کاهش پیدا کردن سطح مایع خنک کننده در موتور لیفتراک

زمانیکه سطح آب موتور لیفتراک شما به دلیل غیر عادی و نامعلومی کاهش پیدا کند یکی از دلایل آن می تواند سوختن واشر سرسیلندر باشد زیرا این آب با وجود نشتی از موتور خارج شده و به سمت محفظه سیلندر و یا منافذ دیگر رفته و باعث کاهش آن می شود.

7. پوسیدگی واشر پس از مدت زمان طولانی

واشر سرسیلندر مانند بسیاری از قطعات دیگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از رانندگی باعث فرسایش می شود، نوسانات دمایی به دلیل تغییرات فصل، رانندگی طولانی مدت باعث این پوسیدگی می شود. رسوبات داخل این قطعه به دلیل ایجاد گازهایی که از احتراق به وجود می آید پس از مدتی باعث فرسودگی واشر می شود.

8. مشاهده روغن یا مایع خنک کننده روی شمع های لیفتراک

وجود آب یا روغن روی سر این شمع لیفتراک نشان دهنده سوختگی واشر سرسیلندر است که باید آن را بر طرف کنید.

9. دیر روشن شدن لیفتراک پس از استارت های متوالی

یکی دیگر از علائم سوختگی واشر سرسیلندر این است که لیفتراک با استارت های متوالی روشن نمی شود و پس از چند بار استارت روشن می شود، این علامت نیم سوز شدن واشر سرسیلندر را نشان می دهد.

10. نقص فنی در بخش واتر پمپ و همچنین گردش نداشتن آب در موتور

واتر پمپ لیفتراک یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک محسوب می شود که از وظایف آن می توان به گردش در آوردن آب و مایعات ضد یخ و جوش درون موتور اشاره کرد، با نشتی واشر سرسیلندر و هدر رفتن آب از درون آن باعث به وجود آمدن نقص در این پمپ می شود.

تمامی این علائم که به آن پرداختیم می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد که باید به آنها توجه کرد و این نقص را برطرف نمود زیرا جلوگیری از این خسارات خیلی به صرفه تر از زمانی است که برای تعمیر آن بخواهیم اقدام کنیم. برای جلوگیری به موقع از این وضعیت می توانید با بررسی های ماهانه از سیستم داخلی موتور و چک کردن آن متوجه ایرادات کوچک و یا حتی نیم سوز شدن واشر سرسیلندر شوید.

و نکته آخر اینکه زمانیکه با نقص فنی لیفتراک مواجه شدید از ادامه رانندگی خودداری کنید و هر چه سریعتر لیفتراک را به یک تعمیرگاه برده و نقص را برطرف کنید تا از آسیب های جدی و هزینه های زیادی که در آینده نه چندان دور برایتان پیش می آید جلوگیری کنید.

  • هایپرصنعت هایپرصنعت
  • ۰
  • ۰

لیفتراک

با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی، برای پیشبرد بهتر کارها و جا به جایی وسایل سنگین کارخانجات و شرکت های تولیدی را مجاب میکند که به دنبال ابزار و یا وسایلی باشند که عمل جابجایی و حمل کالا را برایشان آسانتر و بازدهی کارشان را بیشتر کند. یکی از وسایل پر کاربرد برای جا به جایی وسایل سنگین استفاده از لیفتراک است. لیفتراک وسیله ای است که دو شاخک در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن وسایل و همچنین جا به جایی آن ها استفاده می شود. نیروی محرکه لیفتراک توسط باطری های برقی یا موتورهای احتراقی تأمین می شود.

اولین لیفتراک ها در اوایل قرن 20، توسط کمپانی های قدرتمندی همچون، کلارک و تاون، تولید شدند. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان، در زمینه طراحی و ساخت انواع لیفت تراک، فعالیت دارند.

لیفتراک ها در انواع مختلفی تولید می شوند. لیفتراک برقی، لیفتراک دوگانه سوز، و لیفتراک دیزلی، از رایج ترین انواع این دستگاه ها هستند. حداقل میزان باری که این ماشین می تواند حمل کند، توسط کارخانه سازنده آن مشخص می شود. این مشخصات، بر روی پلاک ماشین، درج شده است. لیفتراک حتماً باید دارای سیستم فرمان حرکت چرخ باشد تا توانایی حرکت در زوایای مختلف را برای دستگاه فرآهم سازد. در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها، دارای ظرفیت حمل، از 1 تن تا 5 تن را دارند. در شرایط خاص، لیفتراک های بزرگتری با وزن حمل بار، تا 50 تن نیز، برای حمل کانتینرهای سنگین استفاده می شود.

لیفتراک شامل اجزا و قسمتهای مختلفی است که برای این دستگاه تعبیه شده اند. از منبع تغذیه گرفته تا وزنه تعادل برای عملکرد موثر لیفتراک ضروری است.

انواع لیفتراک

لیفتراک برقی

لیفتراک های برقی دارای موتور الکتریکی به همراه باطری هایی برای تامین انرژی الکتریکی بوده و از انرژی باطری ها، هم به عنوان نیروی محرکه موتور الکتریکی لیفتراک ها و هم برای تامین انرژی لازم برای سایر تجهیزات استفاده شده در این نوع از لیفتراک استفاده می شود. باطری ها می توانند هم از طریق اتصال شبکه و هم از انرژی حاصل از ترمز لیفتراک شارژ شوند.

از لیفتراک برقی بیشتر در انبارها و مکان های سر بسته به علت عدم تولید آلودگی، صدای کم تر، کوچک بودن و قدرت مانور خوب در فضاهای کمتر بکار می گیرند.

 

 

 

لیفتراک دیزل

لیفتراک دیزلی در زمره محبوب ترین نوع لیفتراک است که در بازار وجود دارد. در این نوع از لیفتراک ها، به دلیل ساختار و نوع احتراق موتورهای دیزل نسبت به نوع لیفتراک بنزینی، قدرت بیشتری دارند و می توانند بارهای سنگین تری را بلند کرده و تا ارتفاعات بیشتری بلند کنندلیفتراک های دیزلی برای استفاده در مناطق باز طراحی شده اند اما می توانند در انبارهای بزرگ با تهویه مناسب نیز استفاده شوند و بیشتر در مراکز صنعتی و در شرکت های خدمات بندری و انبار ها و …. استفاده می شوند.

 

 

 

لیفتراک دوگانه سوز

لیفتراک های دوگانه سوز، نوع خاصی از لیفتراک هستند که از دو سوخت گاز و بنزین، به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. لیفتراک دوگانه سوز با نام لیفتراک هیبریدی نیز شناخته می شوند. "هیبرید" در لغات به معنای "دوگانه" است و لیفتراک هیبریدی یعنی دستگاه با دو منبع انرژی کار می کند.

 

 

 

اجزاء اصلی لیفتراک

بدنه لیفتراک

بدنه لیفتراک مهمترین جز لیفتراک است که پایه دستگاه را تشکیل می دهد. تمام اجزای اصلی لیفتراک از جمله چرخ ها ، وزنه تعادل و جرم به بدنه آن متصل شده اند و شکل ظاهری این دستگاه را تشکیل داده اند.

از مجموعه قطعات ظاهری لیفتراک که به بدنه آن متصل شده اند میتوان به شاسی، وزنه تعادل، اتاق راننده و دکل، قطعات اکسل و سایر قطعات لیفتراک: فرمان لیفتراک، آمپر لیفتراک، صندلی، کاور اتاق، لیور، شیر بالابر، پمپ هیدرولیک، لاستیک، رینگ، اگزوز و … اشاره کرد.

 

 

موتور لیفتراک

موتور لیفتراک برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی طراحی شده است. با اشتعال سوخت از طریق احتراق داخلی در سیلندرهای تحت فشار، موتور ایجاد حرکت می کند. بنابراین، یکی از مهمترین قسمتهای لیفتراک ، موتور آن است که تامین کننده قدرت و گشتاور لازم برای کارکرد لیفتراک می باشد.

اگر چه تا به حال در وب سایت یا بروشور شرکت های تولیدی لیفتراک تا کنون مشاهده نشده است، اما شرکت های سازنده لیفتراک، از جمله شرکت های چینی ، ژاپنی و سایر کشور ها، واحدی برای تولید موتور برای استفاده در لیفتراک را نداشته و موتور این دستگاهها از کمپانی های مشهور سازنده موتور تهیه می شود، بنابراین می توان شاهد وجود یک برند موتور و حتی با مدل یکسان برروی چند برند لیفتراک بود که این امر موجب می شود مصرف کنندگان، خدمات و قطعات خود را سریعتر و با قیمت مناسب تری پیدا کنند.

از رایج ترین موتورهایی که به عنوان نیروی محرکه لیفتراک استفاده می شوند میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • موتور ایسوزو ISUZU
  • موتور نیسان Nissan
  • موتور تویوتا TOYOTA
  • موتور هیوندا HYUNDAI
  • موتور یانمار YANMAR
  • موتور پرکینز PERKINS
  • موتور میتسوبیشی MITSUBISHI

 

 

وزنه تعادل

هنگامی که لیفتراک باری را بر می دارد جلوی لیفتراک بسیار سنگین می شود که برای برقراری تعادل این دستگاه از وزنه تعادلی در قسمت پشت لیفتراک استفاده می شود.

وزنه تعادل Counterweight یک وزنه ساخته شده از جنس چدن است که به قسمت عقب لیفتراک متصل می شود. هدف از وزنه تعادل مقابله با تعادل باری است که توسط لیفتراک برداشته می شود. در لیفتراک برقی ، باطری لیفتراک که دارای وزن بالایی هست بعنوان وزنه تعادل در این نوع لیفتراک ها استفاده می شود.

 

 

نیروی محرکه لیفتراک

از آن جا که نوع سوخت لیفتراک‌ها تعیین کننده‌ی بسیاری از ویژگی‌های مهم این ماشین‌هاست، شناخت انواع سوخت آن‌ها برای خریداران و حتی دارندگان لیفتراک اهمیت زیادی خواهد داشت. چراکه عدم آگاهی از سوخت لیفتراک، می‌تواند هزینه‌های گزافی برای خریداران به همراه داشته باشد و بازدهی و کارایی این ماشین را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

به طور کلی لیفتراک ها از نظر استفاده از سوخت به 5 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

. لیفتراک دیزلی

لیفتراک برقی

. لیفتراک گازی

. لیفتراک دوگانه سوز(گاز و بنزین

. لیفتراک بنزینی

 

 

کریج لیفتراک Carriage

چنگال های لیفتراک (شاخک لیفتراک) مستقیماً به دکل متصل نمی شوند، آنها در واقع به یک سکوی پشتیبانی به نام کریج متصل می شوند. کریج از این جهت مهم است که از آن برای نصب اشیا، از جمله شاخک، الحاقیه لیفتراک و اتصالات به زنجیرهای دکل استفاده می شود ، به این ترتیب بارها از ریل دکل بالا و پایین می روند.

 

 

دکل لیفتراک

دکل لیفتراک یک سیستم تعبیه شده در دستگاه لیفتراک است که وظیفه بالابری بار را بر عهده دارد.

دکل از یک شاخک و یک مکانیسم بالابری، با بکارگیری فشار نیروی هیدرولیک تشکیل شده است. صرف نظر از اصطلاحات فنی، اطلاعات راجب تفاوت در انواع دکل لیفتراک در هنگام انتخاب لیفتراک مهم است.

دکل در عملکرد یک لیفتراک در یک محیط خاص تفاوت بزرگی ایجاد می کند. دکل تک مرحله ای ستون دکل را همراه با بار افزایش می دهد. این نوع دکل نیاز به فضای اضافی برای کانال های دکل برای بالا بردن بار دارد که می تواند در محدوده هایی با ارتفاع پایین برای لیفتراک مشکل ساز باشد.

نوع دیگری از لیفتراک برای استفاده در فضاهای با ارتفاع محدود طراحی شده اند، که "لیفتراک کانتینررو" نامیده می شود. دکل این نوع لیفتراک ها طوری طراحی شده است که اجازه می دهند که شاخک ها بدون افزایش ارتفاع کانال دکل به حرکت درآید. این لیفتراک ها اجازه می دهند تا اپراتور به راحتی در فضاهایی با ارتفاع محدود مانور دهد. به طور معمول، مکانیسم هیدرولیکی در مرکز دکل لیفتراک قرار میگیرد که باعث کاهش دید اپراتور لیفتراک در هنگام بارگیری و انتقال بار می شود بنابراین در انتخاب لیفتراک باید به فضای مدنظر که قرار است لیفتراک کار کند ، نوع محصول منتقل شده و شرایط کلی کار، توجه داشت.

 

 

سیستم کنترل فرمان

فرمان لیفتراک نسبتا مشابه خودروی گلف می باشد یا این تفاوت که شما به جای حمل کیف و وسایل گلف، باری با تناژ بالا را انتقال می دهید. این سیستم دارای پدال شتاب ، فرمان ، ترمز ، دنده عقب و دنده جلو استوقتی لیفتراک شروع به حرکت میکند نیروی محرکه توسط چرخها در محور عقب شروع اعمال فشار بر لیفتراک می نمایند که این امر باعث حرکت طولی لیفتراک به جلو و عقب می شود. اکسل و فرمان پذیری لیفتراک در محور عقب آن قرار دارد و این امر به طور عمدی طراحی شده است تا به اپراتور اجازه دهد در هنگام حمل بار ، درجه چرخش و دقت بیشتری داشته باشد.

 

 

اهرم های کنترل بالابری 

کنترلرهای بالابر شامل دو اهرم و در بعضی از موارد که لیفتراک مجهز به ساید شیفت می باشد دارای سه اهرم است: یکی از این اهرم ها بلند کردن و یا پایین آوردن شاخک ها و یا به عبارتی بالا بردن دکل لیفتراک می باشد و دیگری برای شیب دادن به بار، به عبارتی با کمک این اهرم میتوان زاویه دکل را توسط جک هایی که در دوطرف دکل می باشد، تعییر داد و اهرم سوم در صورت موجود بودن ساید شیفت برای حرکت عرضی شاخک ها می باشد.

 

 

 

سیستم هیدرولیک لیفتراک

در اکثر لیفتراک ها، مخزنی وجود دارد که به بدنه لیفتراک متصل می شود و مایع هیدرولیکی را در خود نگه می دارد. علاوه بر مخزن، اجزای سیستم هیدرولیک لیفتراک عبارتند از:

  • پمپ هیدرولیک وسیله‌ای است که در یک سامانه هیدرولیک دبی ایجاد می‌کند. توان ورودی پمپ از یک موتور تأمین می‌شود و توان هیدرولیکی را به عنوان خروجی تحویل می‌دهد. در واقع پمپ هیدرولیک در هر سیستم هیدرولیک قسمتی است که قلب سیستم نام گرفته، که بدون وجود آن، سیستم از کار می افتد. در یک مدار هیدرولیکی این پمپ است که اگر از کار بیفتد سایر اجزای سیستم هم قادر به ادامه فعالیت نمی باشند.
  • شیر کنترل یا کنترل ولو نوعی شیرصنعتی است که با تغییر میزان باز بودن دریچه عبور سیال، دبی آن را کنترل می‌کند. با کنترل دبی سیال می‌توان دما، فشار و سطح مخزن را در فرایندها کنترل کرد.
  • شیر تخلیه که سیستم هیدرولیک را از فشار بیش از حد محافظت می کند.
  • خط بازگشت که مایع را به مخزن بار می گرداند.

سیستم هیدرولیک لیفتراک از قطعات مختلفی نظیر پمپ هیدرولیک، پمپ فرمان، کنترل ولو بالابر، شلنگ ها و جک های هیدرولیک تشکیل شده است. تمامی این قطعات علیرغم عملکردهای گوناگون در راستای یکدیگر جهت انجام عملیات باربرداری مطمئن می باشند و نقص در عملکرد هر کدام از آن ها به منزله توقف عملیات لیفتراک می باشد.

 

 

 

گیربکس لیفتراک

گیربکس یکی از اصلی ترین اجزای لیفتراک می باشد. ارزش آن به قدری است که شاید بتوانیم با موتور لیفتراک در یک جایگاه قرارش دهیم. دو دلیل برای اهمیت بالای گیربکس وجود دارد؛ اول آنکه هر موتوری دور محدودی داراست و بیشتر از آن نمی تواند کار کند و نکته دوم گشتاور معینی است که هر موتور با حداکثر دور خود می تواند تولید بکند.

گیربکس لیفتراک در واقع یک واسطه بین منبع توان ومصرف کننده توان است که بین منبع توان و مصرف کننده توان یک انعطاف پذیری بوجود می آورد.

در کل در هر وسیله ای گیربکس یا در عمل سیستم انتقال قدرت موتور، مکانیزم خاصی دارد که به وسیله آن میزان معینی از دور موتور با استفاده از چرخ دنده های مختلف و سرعت های متفاوت، به تمامی چرخ ها منتقل می شود. نتیجه این عمل قابلیت کنترل نیرو و سرعت وسیله خواهد بود.

برای انتقال قدرت در لیفتراک نیز به صورت کلی از سه نوع گیربکس استفاده می شود.

  1. گیربکس دستی یا کلاچی
  2. سیستم های انتقال قدرت هیدرو استاتیک
  3. نوع سوم و متداول ترین نوع گیربکس لیفتراک از نوع اتوماتیک با سیستم انتقال قدرت تورک کانورتور می باشد.

 

 

سیستم ترمز لیفتراک

ترمز جزء جداناپذیر هر وسیله ای هستند زیرا باعث می شوند که دستگاه در هنگام نیاز متوقف شود. برای درک این که در کل چگونه این سیستم کار می کند، باعث افزایش ایمنی کار با این تجهیزات و در عین حال باعث سرویس های دوره ای از این سیستم می شود . سیستم ترمز شامل بسیاری از قطعات است و ضروری است که هر اپراتور با قطعات در داخلی و خارجی آن آشنا باشد. توقف و حرکت لیفتراک به دلیل وزن کاری بسیار بالا معمولا بسیار مشکل و نیاز به سیستم ترمز بسیار مطمئنی می باشد.

سیستم ترمز شامل قطعات و اجزای بسیاری است. هر کدام یک نقش مشخص و هدف برای تحقق عملکرد مناسب سیستم ترمز دارند. از جمله این قطعات میتوان به : کفشک لنت، پمپ ترمز بالا و پایین، پمپ سیلندر، سیم ترمز دستی، کاسه چرخ جلو ، توپی چرخ جلو ،لنت اشاره نمود.

 

 

 

  • هایپرصنعت هایپرصنعت
  • ۰
  • ۰

 

لیفتراک برای حرکت کردن به چه چیز نیاز دارد؟ قطعا پاسخ اول همه ما سوخت است. خب این سوخت چطور به موتور لیفتراک می‌رسد تا آن را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و لیفتراک را به حرکت درآورد. این همان کاری است که سیستم سوخت رسانی لیفتراک انجام می‌دهد. سیستم سوخت‌رسانی یا سیستم تزریق سوخت در لیفتراک وظیفه‌ای شبیه به سیستم گردش خون در بدن را دارد.

یعنی موظف است انرژی لازم برای عملکرد بخش‌های مختلف لیفتراک را تامین کند. بنابراین این سیستم یکی از حیاتی‌ترین سیستم‌های فنی یک لیفتراک محسوب می‌شود و سلامت و کیفیت عملکرد آن تاثیر مستقیم بر بازده لیفتراک و دیگر سیستم‌های آن می‌گذارد.

وظایف سیستم سوخت رسانی لیفتراک

وظیفه‌ سیستم سوخت‌رسانی در همه لیفتراک ها از جمله تزریق مخلوط هوا و سوخت بهینه شده به موتور است. این کار باید متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه انجام شود. به این معنی که، سوخت رسانی باید متناسب با شرایط مختلف موتور در طول حرکت انجام شود. یعنی در زمان‌های استارت اولیه و هنگامی که موتور سرد است، فاز پس از استارت و گرم شدن موتور، موقع به حرکت در آمدن ، موتور نیاز دارد که سوخت با سرعت‌های متفاوتی درون آن تزریق شود و سیستم سوخت‌رسانی باید این سرعت‌ها را ضمن تزریق تنظیم کند.

تاریخچه‌ استفاده از سیستم‌های سوخت‌رسانی در خودروها به دهه‌ ۸۰ قرن هجدهم بازمی‌گردد. اما گسترش این سیستم‌ها و پیشرفت عملکرد آن‌ها از دهه‌ی ۲۰ قرن نوزدهم توسط کمپانی بوش کلید خورد.

انواع سیستم سوخت رسانی لیفتراک

سیستم‌های سوخت‌رسانی به ۲ دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم می‌شود. سیستم‌های کاربراتوری تنها سیستم رایج تا پیش از ۱۹۸۰ بودند. اما از دهه‌ ۸۰ میلادی به بعد، شرکت های تولیدی به فکر مدیریت بهینه‌ سوخت در لیفتراک و به دنبال آن مدیریت عملکرد موتور به طور گسترده‌تر افتادند. چرا که در غیر این صورت، قادر به سازگاری با قوانین زیست محیطی نبودند و صنعت لیفتراک سازی آسیب جدی در مواجه با این قوانین می‌دید.

همچنین سیستم‌های قدیمی قادر به تامین نیاز‌های موتورهای جدید‌تر نبودند. بنابراین سیتم‌های انژکتوری پا به این عرصه گذاشتند. تفاوت عمده‌ این دو سیستم در نحوه‌ تزریق سوخت درون سیلندرها است. سیستم‌های انژکتوری سوخت را به صورت ذرات بسیار ریز درون سیلندر می‌پاشند، در حالی که سیستم‌های کاربراتوری سوخت را درون سیلندر می‌ریزند.

۱. سیستم‌ سوخت رسانی کاربراتوری

اساس کار این سیستم بر قرار گرفتن اصلی‌ترین قطعه‌ آن یعنی کاربراتور در وسط منیفولد هوا است. (منیفولد هوا یا منیفولد ورودی، قطعه‌ای است که وظیفه‌ هدایت مخلوط هوا و سوخت را به داخل محفظه‌ی احتراق یا همان سیلندر بر عهده دارد.) کاربراتور منجر به ایجاد خلاء و ورود هوا در هنگام مکش سوخت درون سیلندرها می‌شود و مخلوط سوخت و هوای آماده‌ احتراق برای موتور تامین خواهد شد. قطعات اصلی این سیستم شامل این موارد می‌شود:

  • باک بنزین
  • پمپ بنزین
  • لوله‌های سوخت رسانی
  • فیلتر بنزین
  • کاربراتور
  • شیر اطمینان

بنابر آن‌چه گفته شد، اصلی‌ترین بخش این سیستم کاربراتور است که وظیفه‌ تهیه‌ مخلوط هوا و سوخت را متناسب با شرایط مختلف موتور بر عهده دارد.

  • نحوه‌ کار کاربراتور و انواع آن

همانطور که گفته شد، محل قرارگیری کاربراتور میانه‌ منیفولد هوا است. هنگامی که پیستون در سیلندر به سمت پایین حرکت می‌کند، دریچه‌ گاز کاربراتور باز می‌شود و هوا از طریق پمپ مخصوصش از این دریچه وارد کاربراتور شده، درون بدنه‌ آن با سوخت مخلوط و سپس مخلوط سوخت و هوا به درون سیلندر تزریق می‌شود. در ورودی دریچه‌ گاز کاربراتور، قطعه‌ای به نام ونتوری وجود دارد که در هوای وارد شده ایجاد خلاء می‌کند. این خلاء باعث مکش سوخت از ژیگلور کاربراتور می‌شود. ژیگلور، مخزن سوخت درون کاربراتور است. سوخت از طریق لوله‌های سوخت رسانی به درون این مخزن منتقل می‌شود. این لوله‌ها نیز به پمپ بنزین متصل هستند که عمل مکش سوخت را از باک انجام می‌دهد. بنابراین قطعات اصلی هر کاربراتور را محفظه و صفحه‌ گاز، محفظه و صفحه‌ ساسات،‌ بدنه، محفظه‌  راه‌انداز و ونتوری یا پمپ شتاب ‌دهنده تشکیل می‌دهد.

معایب سیستم‌ سوخت رسانی کاربراتوری

اینکه کاربراتور تا ۱۹۶۰ میلادی تقریبا در تمام سیستم‌های سوخت رسانی مورد استفاده بود و پس از آن به دنبال پیشرفت صنعت خودروسازی و ابداع سیستم‌های انژکتور، به تدریج کنار گذاشته شد نشان از این دارد که این  نوع سیستم‌ها ضعف‌هایی غیرقابل چشم‌پوشی و لاینحل دارند. برخی از این معایب و ضعف‌ها را به اختصار بررسی می‌کنیم؛

  • تولید مخلوط نامتناسب از سوخت و هوا: این نسبت که باید در شرایط خاص موتور، به میزان دقیق رعایت شود، در سیستم‌های کاربراتوری معمولا متناسب نبود. تنها در برخی شرایط این نسبت به شکلی که باید رعایت می‌شد.
  • وابستگی شدید این سیستم به شرایط محیطی: تنظیم کاربراتورها، برای عملکرد صحیح و کارکرد متناسب آن‌ها، در هر زمان و مکانی که صورت بگیرد جوابگو است. به این معنی که، با تغییر ساعات و شرایط روز یا مکان و شرایط آب و هوایی، کاربراتور قدرت تنظیم خودکار با اوضاع جدید را ندارد. مانند مشکلات رایجی که مالکان لیفتراک های کاربراتوری هنگام روشن کردن‌ لیفتراک در زمستان یا صبح زود با آن‌ها مواجه بودند.
  • توزیع نابرابر سوخت به سیلندرها: از آن‌جا که در این سیستم‌ها توزیع سوخت بین سیلندرها مستقیم از طریق کاربراتور و بدون دخالت عاملی تنظیم‌کننده انجام می‌شود، سوخت به سیلندرهای نزدیک کاربراتور بیشتر ریخته می‌شود و کمتر بودن سوخت در سیلندرهای دورتر به این دلیل، بالانس موتور را دچار اختلال می‌کند.
  • وابستگی به نوع بنزین: تنظیم کاربراتور، علاوه بر زمان و مکان، به نوع بنزین نیز وابسته است و با تغییر اکتان بنزین مصرفی، کاربراتور قادر به تجدید خودکار تنظیماتش نیست. بنابراین تغییر کیفیت بنزین  پس از تنظیم کاربراتور، عملکرد آن را مجددا تضعیف می‌کند.

به غیر از این نقاط منفی، کاربراتورها مشکلاتی از قبیل خفه کردن کاربراتور، قفل گازی و مشکل پیچیدگی تنظیمات و تعمیرات را هم دارند.

۲. سیستم‌ سوخت رسانی انژکتوری

سیستم‌های انژکتوری به دلیل بهبود عملکرد موتور، تقریبا در حال همه‌گیر شدن در صنعت خودروسازی و لیفتراک سازی هستند. این سیستم‌ها در واقع مانند یک سرنگ، عمل پاشش سوخت را درون سیلندرها انجام می‌دهند. سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری برای اولین بار در دهه‌ ۵۰ میلادی توسط شورولت و پونتیاک مورد استفاده قرار گرفت. سپس بنز اولین خودروی بنزینی انژکتوری خود را عرضه کرد. اما این‌ها نمونه‌هایی از انژکتورهای مکانیکی را همراه داشتند و اولین خودرو با انژکتور الکتریکی را کرایسلر به جهان معرفی کرد. اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

  • سنسور دریچه‌ گاز: میزان دقیق سوخت برای شرایط موتور به کمک این سنسور اندازه‌گیری می‌شود.
  • سنسور دمای هوا: این سنسور دمای هوا را که در میزان سوخت و شرایط موتور موثر است اندازه‌گیری می‌کند.
  • سنسور فشار هوا: این سنسور میزان فشار هوای ورودی به موتور را در شرایط مختلف اندازه‌گیری می‌کند. میزان باز و بسته بودن درچه‌ گاز از طریق گزارش این سنسور تنظیم می‌شود.
  • سنسور دور موتور: این سنسور که دارای یک میدان مغناطیسی است، دور موتور را اندازه گیری می‌کند تا زمان دقیق جرقه‌زنی توسط شمع‌ها مشخص شود.
  • سنسور ضربه: در صورت احتراق ناقص در موتور، ضربه‌هایی به موتور وارد می‌شود. این سنسور وظیفه‌ گزارش این ضربه‌ها و در نتیجه احتراق ناقص درون سیلندر را دارد.
  • سنسور دمای آب: دمای آب موتور توسط این سنسور اندازه‌گیری می‌شود. در صورت دمای بیش از حد آب موتور، سیستم خنک‌کننده فعال می‌شود و در صورت سرد بودن، حالت ساسات ایجاد می‌شود. همچنین میزان و زمان پاشش سوخت در دمای بالای آب موتور از طریق گزارش این سنسور مشخص می‌شود.
  • سنسور اکسیژن: میزان اکسیژن گازهای خروجی از موتور توسط این سنسور اندازه‌گیری می‌شود. این کار از خام‌سوزی موتور و تولید آلودگی بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. به این ترتیب که زیاد بودن اکسیژن درون گازها نشان از رقیق بودن سوخت است و کم بودن اکسیژن علامت غلظت آن. با گزارش این سنسور، میزان دقیق سوخت برای عملکرد بهتر موتور مشخص می‌شود.
  • انژکتور: این قطعه بخش الکتریکی-مکانیکی سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری است و همان‌طور که از اسمش مشخص است اصلی‌ترین قطعه‌ این نوع سیستم سوخت رسانی است. این قطعه پاشش میزان دقیقی از سوخت را به پشت ورودی سیلندر انجام می‌دهد.
  • کویل دوبل: این قطعه در سیستم‌های انژکتوری بدون دلکو دیده می‌شود و عمل جرقه‌زنی را انجام می‌دهد. امروزه برای هر سیلندر یک کویل مورد استفاده قرار می‌گیرد و جرقه‌زنی به صورت تکی انجام می‌شود.
  • دلکو: وظیفه‌ تنظیم احتراق را بر عهده دارد. دلکو این کار را از طریق کمک به کویل در ایجاد جریان قوی‌تر برق و انتقال این جریان به سیلندرها انجام می‌دهد. دلکو جریان برق را بین سیلندرها برای جرقه‌زنی در آن‌ها تقسیم می‌کند.

پمپ، لوله‌های سوخت‌رسانی، فیلتر سوخت،‌ ریل سوخت، منیفولد هوا و بدنه، واحد کنترل الکتریکی(ECU)، رگلاتور فشار شکن، سوئیچ اینرسی و پتانسیومتر دریچه‌ گاز از دیگر قطعات این سیستم هستند. همه‌ گزارش‌های سنسورهای سیستم سوخت رسانی انژکتوری به ECU خودرو یا همان کامپیوتر منتقل می‌شود و در این بخش میزان دقیق سوختی که باید توسط انژکتور به درون سیلندرها پاشیده شود مشخص می‌گردد. همچنین سنسورها گزارش خرابی‌های احتمالی را از این طریق به ECU می‌رسانند.

نحوه‌ کار سیستم سوخت رسانی انژکتوری و انواع آن

در این سیستم سوخت توسط پمپ که می‌تواند الکتریکی یا مکانیکی باشد به داخل لوله‌های انتقال و ریل سوخت با فشار زیاد تزریق و به انژکتور منتقل می‌شود. انژکتور که در این سیستم مانند یک سرنگ تزریق عمل می‌کند سوخت را به صورت پودری از طریق سوزن خود درون سیلندر هوا می‌پاشد. به این ترتیب ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز موتور لیفتراک برای احتراق تامین می‌شود.

میزان سوخت و مدت زمان پاشش آن توسط انژکتور به درون سیلندر را ECU یا همان کامپیوتر اتومبیل با توجه به اطلاعات دریافتی از سنسورها به صورت دقیق مشخص می‌کند. حلقه‌ پاشش سوخت توسط انژکتور از کمترین تا بیشترین زاویه قابل تغییر است و  به این ترتیب میزان سوخت تزریق شده درون سیلندرها و غلظت آن تنظیم می‌شود. سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری نیز انواع مختلفی دارد که به دو دسته‌ کلی مکانیکی و الکتریکی تقسیم می‌شوند. استفاده از سیستم‌های سوخت رسانی مکانیکی-انژکتوری سال‌هاست که در صنعت خودروسازی منسوخ شده است. اسامی و نحوه‌ این سیستم‌ها به شرح زیر هستند؛ ‌

مزایای استفاده از سیستم‌های انژکتوری

پیشتر برخی برتری‌های این سیستم را نسبت به سیستم‌های قدیمی‌تر ذکر کردیم. اکنون به تفصیل این مزایا و برتری‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • افزایش بازده موتور: به دلیل ترکیب دقیق هوا و سوخت برای شرایط مختلف موتور، راندمان آن با این سیستم بهبود چشم‌گیری دارد. در واقع در این سیستم با بالا رفتن راندمان حجمی و حرارتی موتور، گشتاور نیز تا ۱۵ درصد بالا رفته و عملکرد موتور بهتر می‌شود.
  • بیشتر شدن سرعت شتاب‌گیری: این مزیت که هم در نوع پاشش چند نقطه‌ای و هم تک‌نقطه‌ای مشاهده می‌شود به دلیل سرعت عمل مطابقت شرایط سوخت و درصد اختلاط آن با هوا با وضعیت موتور اتفاق می‌افتد. البته این مزیت در سیستم‌های چند نقطه‌ای تزریق مستقیم بیشتر و محسوس‌تر مشاهده می‌شود، چرا که در این روش با پاشش مستقیم سوخت درون سیلندرها، مشکل تغلیظ سوخت و زمان لازم برای اندازه‌گیری این درصد وجود ندارد.
  • استارت بهتر در هوای سرد: در سیستم انژکتوری، ECU به کمک سنسورهای دمای هوا و دور موتور، مقدار سوخت متناسب با درجه حرارت و دور موتور را مشخص می‌کند و شرایط مناسب آن را برای پاشش توسط انژکتور تنظیم می‌نماید. همین امر موجب شده که در دمای پایین مشکلی برای استارت خوردن و روشن شدن خودرو به وجود نمی‌آید.
  • مصرف سوخت کمتر: مشخص کردن میزان دقیق سوخت مورد نیاز موتور، در شرایط مختلف تاثیر مستقیم بر جلوگیری از هدر رفت سوخت دارد. این میزان توسط اطلاعات مربوط به کارکرد موتور مانند سرعت، درجه‌ حرارت و بار موتور، درصد گشودگی دریچه‌ گاز در سیستم‌های انژکتوری به صورت صحیح مشخص و تنظیم می‌شود.
  • کاهش درصد آلایندگی لیفتراک: این مزیت نتیجه‌ ثابت نگه داشتن درصد سوخت-هوا در مخلوط این دو است. تثبیت این درصد نیز توسط سنسورها و گزارش‌های دقیق آن‌ها تنظیم می‌شود. این علت که مهم‌ترین عامل ابداع سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری بوده، تعیین‌کننده‌ اصلی استانداردهای آلایندگی یک لیفتراک است.

توزیع یکنواخت سوخت در سیلندرها، افزایش سقف قدرت خروجی لیفتراک، پاسخ سریع‌تر به دریچه‌ گاز، قطع سوخت‌رسانی در فاز شتاب منفی از دیگر مزایای این نوع سیستم‌ها هستند.

معایب سیستم‌های انژکتوری را می‌توان تنها در گران بودن قطعات سیستم، حساس‌تر بودن آن‌ها و نیاز بیشتر به مراقبت، تعمیر سخت‌تر و پردردسرتر آن‌ها و نیاز‌شان به فیلتر سوخت باکیفیت‌تر دانست.

تفاوت لیفتراک انژکتوری دیزلی و بنزینی

در سیستم‌های انژکتوری دیزلی احتراق سوخت و جرقه‌زنی درون سیلندرها و به صورت خود به خودی صورت می‌گیرد. به این ترتیب که با ورود هوا درون سیلندر و بالا رفتن تراکم و دمای آن، شرایط انفجار گازوئیل فراهم می‌شود. در همین زمان عمل پاشش انجام شده و با احتراق سوخت پیستون به حرکت درآمده و موتور شروع به کار می‌کند. اما در لیفتراک بنزینی مخلوط سوخت و هوا با هم وارد سیلندر می‌شوند و عمل احتراق از طریق سیستم جرقه‌زنی و شمع‌ها انجام می‌شود. به این ترتیب در لیفتراک دیزل نیاز به تراکم بالاتر هوای درون سیلندرها نسبت به خودروهای بنزینی است.

همچنین در لیفتراک های دیزلی از هوای محیط برای مکش درون سیلندرها استفاده می‌شود اما در لیفتراک های بنزینی سیستم سوخت رسانی وهوارسانی مجزایی وجود دارد که نتیجه تلفیق کار آن‌ها مخلوط گاز و سوخت وارد شده به درون سیلندرها است. تنظیم زمان جرقه زنی شمع‌ها و درصد مخلوط هوا و سوخت درون سیلندرها بر عهده‌ ECU است.

در نهایت اینکه موتورهای دیزلی توان بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی تولید می‌کنند اما درصد آلایندگی بیشتری هم دارند. لازم به ذکر است، مزدا موتور در سال‌های اخیر اقدام به طراحی و ساخت موتوری بنزین سوز با نحوه‌ عملکرد موتورهای دیزلی کرده است. این موتور در برخی محصولات جدید این خودروساز استفاده شده و بازده خوبی داشته است. مزیت این موتور به موتورهای بنزینی معمولی کاهش مصرف سوخت آن‌ها است.

  • هایپرصنعت هایپرصنعت
  • ۰
  • ۰

آماده سازی لیفتراک برای فصل تابستان

گرم شدن زیاد قطعات لیفتراک خسارت زیادی را به وجود می آورد، پس بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع آن دانست و تدابیری برای نگهداری لیفتراک در تابستان اندیشید. این روزها که هوای معتدل بهاری را سپری می‌کنیم، دل به جاده ‌زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید. ترکیدن شیلنگ‌ها، نشت کردن رادیاتور، لاستیک های لیفتراک کم ‌باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را به شدت بالا می‌برند و حتی بدتر از آن لیفتراک را به کلی از کار می‌اندازند. یک لیفتراک به خوبی آماده و نگهداری شده به مالکان و اپراتورها این امکان را می دهد تا هر گونه مشکلی را در همان ابتدا تشخیص دهند که می تواند به عنوان یک مشکل جزئی و نه یک خرابی کامل تلقی شود و در زمان و هزینه تعمیرات صرفه جویی می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی چند نکته کلیدی برای نگهداری خودرو در فصل گرما، از خراب شدن خودرویتان و دردسرهای آن رهایی یابید.

چک کردن باد لاستیک های لیفتراک

تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است لاستیک های لیفتراک به مشکلات زیادی دچار شوند. رانندگی در شرایط نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً می‌توانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر راننده ١٠ فقط یکی از آنها فشار باد تایرها را چک می‌کند. واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، فرسوده یا غیر بالانس، به خصوص در هوای گرم تابستان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر می‌کند. به دفترچه راهنمای لیفتراک یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر می‌ترکد.

تعویض روغن و فیلتر روغن

روغن لیفتراک خون حیات‌بخش لیفتراک شماست. برای نگهداری لیفتراک تان روغن و فیلتر روغن آن را تعویض کنید. روغن قطعات سختکوش موتور را روان و خنک نگه می‌دارد. در بیشتر دفترچه‌های راهنمای لیفتراک نوشته شده است. واقعیت این است که در طول تابستان که احتمال جوش آوردن موتور زیاد است

تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید

نکته کلیدی کار با لیفتراک در تابستان خنک نگه‌داشتن موتور است. حتما اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، رادیاتور است، ولی قبل از هر چیز باید تسمه‌ها و شیلنگ‌ها را چک کنید. شیلنگ‌هایی که به رادیاتور لیفتراک وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور لیفتراک کمک می‌کنند، تسمه‌هایی که فن را می‌چرخانند هم به بیشتر خنک شدن سیستم یاری می‌رسانند. اگر شیلنگ‌ها یا تسمه‌ها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش می‌آورد. شیلنگ‌ها را چک کنید و مطمئن بشوید ترک یا نشتی ندارند و شل نشده‌اند. شیلنگ‌ها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگ‌ها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده می‌شود (ECD) به‌تدریج خورده می‌شوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل می‌خورد. آسیب پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل می‌شود. به بست‌ها هم باید نگاهی بیندازید تا ترک یا خوردگی نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمه‌ها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند. برای نگهداری لیفتراک حتما پیش از شروع فصل گرما تسمه ها و شیلینگ های آن را چک کنید.

بازرسی تسمه ها : همانطور که تسمه موتور حرکت می کند، مایع خنک کننده را از داخل موتور می کشد. شرایط آب و هوایی شدید مانند دمای گرم تابستان می تواند باعث خوردگی و آسیب به اجزای موتور از جمله تسمه فن شود. بازرسی منظم وضعیت تسمه ها امکان تشخیص زودهنگام هرگونه آسیب را فراهم می کند و تسمه ها را می توان برای اطمینان از عملکرد و خنک کننده بهینه تعویض کرد.

همچنین برای اطمینان از داغ نشدن بیش از حد موتور لیفتراک، بررسی و تکمیل سطح مایع خنک کننده موتور به طور منظم ضروری است. بررسی سطوح مایع خنک کننده به صورت هفتگی نه تنها سطوح را به طور منظم پر می کند، بلکه فرصت هایی را برای بررسی هرگونه نشتی از مخزن خنک کننده فراهم می کند. استفاده از نوع صحیح مایع خنک کننده همانطور که سازنده توصیه می کند مهم است، آب نباید به عنوان جایگزین مایع خنک کننده استفاده شود زیرا نقطه جوش پایین تری دارد و می تواند به گرم شدن سریع موتور کمک کند.

لزوم تعویض فیلتر هوا

در مناطق سردسیر بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از کلوخ‌های نمک و ذرات ریز دیگر است. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا می‌برد. تعویض فیلتر کثیف می‌تواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد.

سیستم خنک‌کننده و رادیاتور را چک کنید

لیفتراک های امروزی طوری طراحی شده‌اند که گرما دوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درون‌سوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ بشود، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوب‌شدن می‌کنند و با هم آمیخته می‌شوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور می‌شود و همان‌طور که حدس می‌زنید، خرج زیادی روی دست‌تان می‌گذارد. خوشبختانه بیشتر لیفتراک های مدرن، یک سیستم خنک‌کننده هوشمند دارند که از یک خنک‌کننده شیمیایی به نام ضد یخ، چند پمپ، شیلنگ، فن و ترموستات استفاده می‌کند تا دمای بهینه لیفتراک را حفظ کند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کم‌شدن مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌های ترک‌خورده، بست‌های شل یا شکسته‌شده یا وجود نشتی در رادیاتور می‌تواند باعث جوش ‌آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.

فن های رادیاتور بخش مهمی از خنک نگه داشتن موتور لیفتراک است. فن ها به تنظیم دمای موتور کمک می کنند زیرا گرمای سطح تولید شده توسط موتور را از بین می برند. بازرسی منظم فن ها از نظر آسیب و خوردگی مهم است زیرا هر گونه نقصی می تواند بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد.

سیم کشی و کابل

تغییر شرایط آب و هوایی از خنکی زمستان تا گرمای تابستان می تواند باعث شود سیم کشی لیفتراک و پوشش محافظ اطراف آن ها شکننده، ترک بخورد و بشکند. سیم‌کشی آسیب‌دیده می‌تواند باعث خرابی اجزای الکتریکی لیفتراک شود یا با هم کار نکنند.بازرسی منظم و تعویض سیم‌کشی آسیب‌دیده، اطمینان حاصل می‌کند که اجزای الکتریکی لیفتراک در تابستان به خوبی کار می‌کنند.

بازرسی سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک یکی از اجزای مهم لیفتراک ها است زیرا مسئولیت فرمان و تمام حرکات بالابر را بر عهده دارد. هنگامی که سیال هیدرولیک کم کار می کند، لیفتراک ها ممکن است با کند شدن کار مواجه شوند و اپراتورها ممکن است در حین کار شروع به شنیدن صداهای غیرعادی کنند.

در طول هوای گرم، همه سیالات پتانسیل تبخیر را دارند، به این معنی که بررسی منظم سطح مایع هیدرولیک برای کاهش احتمال گیرکردن و خرابی سیستم های هیدرولیک لیفتراک ضروری است. علاوه بر بررسی سطح سیال، بررسی وضعیت سیلندرها، لوله ها و سوپاپ ها از نظر آسیب و نشتی مهم است.

باتری لیفتراک

برای لیفتراک های برقی باتری، بررسی سطح آب در سلول های باتری مهم است. سازندگان توصیه می‌کنند باتری‌های لیفتراک هفته‌ای یک‌بار یا حتی بیشتر برای باتری‌های قدیمی‌تر بازرسی شوند و در صورت پایین بودن سطح آب باطری میزان آنها کنترل شوند. سطح پایین آب سلول باتری به دلیل تبخیر ممکن است منجر به خوردگی قطعات شود.

تعمیر و نگهداری

با افزایش بالقوه در حجم بار که در طول تابستان جابجا می شود، ضروری است که تعمیر و نگهداری معمول لیفتراک متوقف نشود. یک لیفتراک که به خوبی نگهداری می شود در سطوح بهینه عمل می کند و نیازهای افزایش بهره وری را در هوای گرم تر برآورده می کند. تعمیر و نگهداری منظم می تواند از بخش بزرگی از مشکلات مربوط به گرما که قبلاً ذکر شد جلوگیری کند.

آماده کردن لیفتراک برای تابستان

ایمنی اپراتور لیفتراک

در حالی که توجه به لیفتراک که یک سرمایه با ارزش است، اپراتور لیفتراک نیز به همان اندازه برای یک سازمان یا شرکت ارزشمند می باشد. اپراتور لیفتراک چه در فضای بسته کار کند و چه در فضای باز فعالیت داشته باشد، می بایست اقدامات پیشگیرانه انجام دهد تا در گرمای تابستان ایمن باشد. چندین مرحله برای غلبه بر گرما هنگام کار با لیفتراک وجود دارد:

  • از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب حین کار در فضای بیرون استفاده نمایید.
  • پس از اتمام کار، حتما استراحت مناسب داشته باشید تا تاثیرات منفی گرما از بدن خارج شود.
  • بخاطر تبخیر آب بدن، مایعات زیاد بنوشید و برای انرژی غذا بخورید.
  • برای جلوگیری از گرمازدگی و حفظ قوت بدن خود، خواب کافی داشته باشید.
  • هایپرصنعت هایپرصنعت
  • ۰
  • ۰

گیربکس های صنعتی

گیربکس های صنعتی

گیربکس های صنعتی تجهیزاتی هستند که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده و هچنین برآورده کردن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز در سمت مصرف کننده به کار می رود. گیربکس صنعتی درواقع یک واسطه بین منبع توان و مصرف کننده توان می باشد که انعطاف پذیری لازم را بین منبع توان و مصرف کننده توان بر قرار می کند.

در گیربکس های صنعتی نوع سوخت منبع تولید توان اهمیت انچنانی ندارد ، بلکه این مسئله مهم است که در سمت شفت ورودی به گیربکس، توان تولید شده را به صورت گشتاور به این ووسیله منتقل نماید. از دستگاه­ هایی که توان مورد نیاز گیربکس های صنعتی را تامین می کنند می توان به الکتروموتورها - موتورهای بنزینی و گاز سوزموتورهای دیزلتوربین های بخار - توربین های گازی، آبی و یا توربین های بادی - موتورهای جت و ... می­باشند. مصرف کننده هم می تواند هرنوع وسیله ای باشد فقط کافی است که این مصرف کننده بتواند توان خروجی از گیربکس های صنعتی را بصورت گشتاور دریافت کند.

 

اجزای تشکیل دهنده گیربکس

گیربکس های صنعتی شامل قسمت های مختلفی می شوند که اصلی ترین جز آنها چرخدنده ها می باشند که بسته به نوع گیربکس، شکل و جنس آنها متفاوت هستند.

از دیگر اجزای گیربکس ها می توان به:

  • پوسته گیربکس: محفظه ای است که دنده ها درون آن قرار می گیرند و جنس آن معمولا از چدن ریخته گری شده است.
  • شفت های ورودی و خروجی: این شفت ها به دو صورت سوراخ (Hollow) و یا شافت (Solid) می باشند و جنس آن ها از فولاد است.
  • یاتاقان ها (Bearing) : برای تحمل بارهای شعاعی و محوری شافت های گیربکس استفاده می شوند.
  • نشت بند (Seal) یا کاسه نمد: برای حفاظت بلبرینگ ها از عوامل خارجی مثل گرد و غبار و همچنین نگهداری از روغن داخل پوسته استفاده می شود.
  • درپوش کنترل روغن و بازبینی کاسه نمد

کاربرد گیربکس صنعتی

صنعت تولید شکر : در این صنعت دو گیربکس خورشیدی و هلیکال گزینه‌های کاربردی معرفی می‌شوند. با استفاده از این نوع گیربکس‌ها می‌توان گشتاور و سرعت نیروی تولید شده توسط موتور را مدیریت کرد.

فولادسازیدر صنعت تولید فولاد ویژگی‌های مهمی چون قدرت و ظرفیت و دقت بالای گیربکس‌ها مهم تلقی می‌شوند. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، گیربکس‌های خورشیدی و پینیون انواع مفید این قطعات برای صنعت فولادسازی معرفی می‌شوند. با کاربری این نوع گیربکس‌ها می‌توان عملکردی پایدار و حرکتی نرم را ایجاد کرد.

سیمان سازیدر صنعت تولید سیمان از گیربکس‌های بسیار قوی استفاده می‌شود که گشتاور زیادی را تحمل می‌کنند. از این رو آشنایی با گیربکس‌ های صنعتی با ویژگی کارایی بالا در این صنعت ضرورت دارد. با توجه به اندازه و قدرت بسیار بالای موتورهای مورد استفاده در این صنعت، گیربکس‌های هلیکال و شافت مستقیم انواع مفیدی در صنعت سیمان به شمار می‌آیند. با استفاده از این نوع گیربکس‌ها می‌توان از گشتاور تولیدشده در موتور بهترین خروجی را دریافت کرد.

صنعت تولید کاغذبه طور معمول در صنعت تولید کاغذ گیربکس‌ها جهت کنترل نیرو و سرعت ماشین تولید کاغذ کاربرد دارند. گیربکس‌های خورشیدی بهترین نوع این قطعات برای صنعت ذکر شده تعریف می‌شوند.

مشخصه های گیربکس صنعتی

برای خرید گیربکس صنعتی نیاز است که مهمترین مشخصه های مربوط به آن را به خوبی شناخته و هنگام خرید آنها را به کار بگیریم.

نسبت تبدیل گیربکس صنعتی

حاصل تقسیم دور خروجی به دور ورودی گیربکس نسبت تبدیل (Ratio) را به دست می دهد. به عبارت دیگر اگر نسبت تبدیل گیربکس N باشد، به ازای هر N دوری که محرک در یک دقیقه بزند، خروجی گیربکس یک دور در دقیقه می چرخد. برای گیربکس های مختلف دامنه نسبت تبدیل قابل تولید متفاوت است. مثلا برای گیربکس حلزونی نسبت تبدیل 1:7 تا 1:100 تولید می شود.

نکته قابل توجه این است که برخی گیربکس ها با چند مرحله کاهش دور، گشتاور بالاتری تولید می کنند و نسبت تبدیل کل گیربکس معادل حاصلضرب نسبت تبدیل هر گیربکس در هم می باشد.

شافت ورودی و شافت خروجی

نوع ورودی گیربکس می تواند به صورت سالید شافت، هالوشافت، فلنجدار،... باشد. خروجی گیربکس نیز می تواند به صورت سالید شافت، هالوشافت مادگی، شافت نری و فلنجدار، ... تولید شود.

برای خرید گیربکس باید نوع ورودی و خروجی آن کاملا مشخص باشد.

باید توجه داشت که به گیربکسی که قسمت خروجی آن به صورت سالید شافت ساده (بدون فلنج) باشد اصطلاحا گیربکس پایه دار نیز گفته می شود.

انواع گیربکس های صنعتی

با توجه به تنوع کاربرد و استفاده از گیربکس های صنعتی در صنایع مختلف، این مبدل در انواع مختلفی تولید و به بازار مصرف عرضه می گردند. اما در حالت کلی گیربکس‌های صنعتی به دو گروه افزاینده و کاهنده طبقه بندی می‌شوند. در نوع گیربکس کاهنده کاهش سرعت و در نتیجه افزایش گشتاور خروجی را خواهیم داشت در حالیه در گیربکس های افزاینده، سرعت افزایش و گشتاور کاهش می یابد. (گشتاور همان نیرویی است که باعث چرخش یک جسم حول یک محور می‌شود)

از گیربکس های رایج مورد استفاده در صنعت می تواند به موارد زیر اشاره نمود :

  • گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)
  • گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)
  • گیربکس آویز (Parallel Shaft Gearbox)
  • گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)
  • گیربکس خورشیدی (Planetary Gearbox)
  • گیربکس دور متغیر
  • گیربکس اکسترودر
گیربکس حلزونی (Worm Gearbox)

یکی از پرکاربرد ترین کاهنده های سرعت و افزایش قدرت گیربکس حلزونی می باشد. این گیربکس در بازار با نام گیربکس ۹۰ درجه نیز شناخته می شود و به دلیل صدای کم و اندازه کوچک و راندمان کاری بالا یکی از پر استفاده ترین گیربکس ها می باشد. گیربکس حلزونی متشکل از دو چرخ دنده ساده و ماردون می باشد. در گیربکس حلزونی به علت استفاده از چرخ دنده های برنجی و فولادی دارای صدای بسیار پایین و رو به صفر است که این امر علاوه بر پایین بودن صدا راندمان کاری بالا را دارا می باشد.  از اجزای این گیربکس می توان به شافت ، بلبرینگ و یک هاب کروی شکل اشاره نمود .مکانیسم عمل و انتقال قدرت در این گیربکس به وسیله درگیری محور و چرخ دنده ی حلزونی با یکدیگر صورت می گیرد. از مزایای گیربکس حلزونی می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • نصب آسان
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • راندمان و گشتاور خروجی بالا
  • گشتاور و سرعت متنوع و راه اندازی نرم
  • صدای کم
گیربکس هلیکال یا شافت مستقیم (Helical Gearbox)

گیربکس هلیکال یکی دیگر از انواع گیربکس های صنعتی می باشد که به عنوان گیربکس شفت مستقیم نیز شناخته می شود. راندمان کاری این گیربکس در حدود 90 درصد می باشد. در ساختمان داخلی گیربکس حلزونی، فقط از یک نوع چرخ دنده استفاده شده است، ولی در گیربکس های هلیکال اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند و متناسب با کاربرد و میزان انتقال دور به صورت چند محوره تولید می شوند. در بعضی موارد این گیربکس ها به صورت گرانویل پینیون تولید می شوند که علاوه بر توانایی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت ۹۰ درجه  گشتاور ورودی هستند.

از انواع گیربکس هلیکال می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گیربکس هلیکال پایه و فلنج
  • گیربکس هلیکال یک طبقه یا چند طبقه
  • گیربکس هلیکال پایه دار یا گیربکس فلنج دار
  • گیربکس هلیکال به همراه گلدانی خروجی

 

گیربکس آویز (Parallel Shaft Gearbox)

گیربکس آویز یا شافت موازی نوعی از موتورهای دنده ای هستند که با کمک چرخ دنده کاهش سرعت را انجام می دهند. بدلیل اینکه شفت موتور و شفت کاهنده سرعت روی صفحات موازی قرار دارند، گیربکس آویز را شفت موازی نیز می نامند همین مزیت باعث شده است که این نوع گیربکس مسطح باشد و برای کاربردهایی در فضای محدود ایده‌آل هستند.

گیربکس های آویز به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند :

  • دنده مستقیم Spur gears
  • دنده مارپیچ Helical gears
  • دنده دوبل مارپیچ Double helical gears

مزایای گیربکس آویز یا شافت موازی

  • طراحی جمع و جور 
  • توان تا 200 کیلو وات و گشتاور اسمی برای کاهنده سرعت تا 20000 نیوتن متر
  • مقاومت در برابر گشتاور بالا و نیروهای شعاعی زیاد 
  • لرزش کم و در نتیجه سطح سر و صدای کم
گیربکس کرانویل پینیون (Crown Wheel Pinion Gearbox)

گیربکس کرانویل پینیون از دو بخش به نام های کرانویل و پینیون که با یکدیگر زاویه 90 درجه می سازند و تعدادی چرخ دنده هرزگرد هلیکال تشکیل می شوند. پینیون محوری است که مستقیم با موتور ارتباط دارد، سر آن دارای دنده‌ های مارپیچ مخروطی است و همان‌طور که از انتهایش، حرکت دورانی موتور را دریافت می‌کند، از قسمت دنده مارپیچی خود نیز، این حرکت را به کرانویل انتقال می دهد.

کرانویل در اصل چرخی است که در یک لبه آن دارای دنده‌هایی مارپیچ و بشکل مخروطی است که با دنده‌های پینیون درگیر شده و با محور خروجی گیربکس در ارتباط است. در واقع عملکرد سیستم کرانویل پینیون فراهم ساختن یک نسبت دائمی کاهش سرعت و همچنین چرخش 90 درجه ای مسیر گشتاور انتقالی می باشد.

ورودی گیربکس پینیون کرانویل یا بصورت هالو شافت است که الکتروموتور بصورت مستقیم بر روی گیربکس ها کوپله می شود و یا بصورت شافت دار می باشد که اتصال موتور و گیربکس بصورت چرخ زنجیر ، چرخ تسمه یا کوپلینگ برقرار است.

انواع گیربکس کرانویل پینیون

  • گیربکس‌های کرانویل پینیون هیپوئید (Hypoid)
  • گیربکس‌های کرانویل پینیون صفر
  • گیربکس‌های کرانویل پینیون مارپیچ
  • گیربکس‌های کرانویل پینیون مستقیم
گیربکس اکسترودر

گیربکس اکسترودر یکی از اجزای اصلی سیستم محرک دستگاه اکسترودر در فرآیند اکستروژن است. اکستروژن یک از روش‌های تولید متداول حجمی جهت ساخت قطعات و شکل‌دهی انواع مواد شامل فلزات، مواد پلاستیکی و پلیمرها، مواد غذایی و همچنین سرامیک‌ها است. به صورت کلی در فرآیند اکستروژن، مواد اولیه تحت فشار و پرس درون قالب اکستروژن فشرده شده و قطعه به شکل سطح مقطع قالب تولید می‌شود.

گیربکس اکسترودر ها با گشتاوربالایی که تولید می کنند سبب می شوند تا عملیات قالب گیری و ساخت پلاستیک راحت تر شود . گیربکس‌های اکسترودر در حقیقت گیربکس صنعتی شافت موازی و یا گیربکس کرانویل می باشد ولی باید به این نکته اشاره کرد که این گیربکس ها برای اکسترودر بهینه سازی شده است تا تحمل بار های محوری داشته و از گشتاور بالایی برخوردار  باشد. الکتروموتور نیرو را به گیربکس منتقل میکند و سپس اکسترودر میتواند دور را کاهش داده و گشتاور را افزایش دهد.

انتخاب گیربکس های صنعتی

برای انتخاب گیربکس صنعتی مورد نظر باید به نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • نوع و مشخصات موتور محرک گیربکس صنعتی
  • نوع اتصال بین الکتروموتور و گیربکس صنعتی
  • نوع ماشین انجام دهنده کار
  • دمای محیطی گیربکس
  • آرایش محورها
  • شرایط محیط (گردوخاک، رطوبت، یخبندان، استوایی و …)
  • شرایط محیطی از قبیل گرد و خاک، یخبندان، رطوبت، هوای استوایی و
  • مقدار بار شعاعی و مماسی
فروش انواع گیربکس های صنعتی

شرکت آذران پیشرو صنعت با در اختیار داشتن پرسنل متخصص و مجرب در زمینه خدمات مهندسی و تامین کالای مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کاخانجات تولیدی در راستای قطعات و تجهیزات مربوط به تجهیزات صنعتی و اتوماسیون صنعتی فعالیت خود را از سال 1390 با قرار گرفتن در لیست تامین کنندگان واحدهای صنعتی به صورت رسمی آغاز نموده است. این مجموعه مفتخر است که توانسته با همکاری مستقیم شرکتهای تولیدی داخلی و خارجی و حذف واسطه تجهیزات و قطعات مربوط به این صنف را تامین نماید. در این راستا فروش انواع گیربکس های صنعتی در برنامه کاری خود قرار داده است که از آن جمله می توان به فروش انواع گیربکس های صنعتی با برند شرکت گیربکس شاکرین و گیربکس های تولیدی شرکت سهند اشاره نمود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت بروز انواع گیربکس های صنعتی میتوانید با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.

 

  • هایپرصنعت هایپرصنعت